Ende des Musikfernsehens?!

Zum Start von MTV 1981 lief als erstes Video Video killed the radio star von den Buggles. Die Videokultur prägte fortan die Popkultur.
Im Rahmen einer Hausarbeit über die Band Fundamental ging es auch um ihr Video “Dog-Tribe”, das aus der üblichen MTV-Rotation verbannt wurde. Ganz gezielt. 1999, in dieser Arbeit schrieb ich über Musikvideo:

It was with the song “video killed the radio star” by The Buggles that MTV in USA (founded by Warner) started to broadcast their 24 hour program of music videos in 1981. Music videos became necessary, because the music industry had reached crisis point by that time. Since then, video exists as a new form of music distribution and promotion besides LPs or CDs. There is also a discussion going on whether video destroys musical creativity and consequently the meaningful communication in combination with the song; or is it a means to broaden the possibilities of artistic expression. In fact, it’s both. On the one hand “prevails in video production the idea, that a record is made for mere sale. It finally destroys the tenacious belief that a single could be produced and offered because a couple of people might fear the urge to absolutely send out this very song into the world” (MORLEY 1983: 39) and on the other hand allows the “synthesis of music and picture … communication more far-reaching, extensive and radical than ever before” because video melted the most popular media forms TV and music. (…) That’s one side of music video. Even more important is, that popular music on MTV is, as a whole, made into advertising and used as a function which fulfils certain purposes – purposes that “don’t have anything to do with music anymore” (WICKE 1994)and that MTV puts music “into a concept of advertisement which doesn’t advertise products but a whole life-style and in this way does advertise a whole palette of products” (WICKE 1994).

-> Morley, Paul 1983. Video and Pop. in: Marxism Today, XXVII, may 1983
-> Wicke, Peter 1994. Video Killed the Radio Star: Glanz und Elend des Musikvideos. in: Positionen. Beiträge zur Neuen Musik, 18, 1994, p: 7ff

(ähem, ja, ist ne Weile her….)

Ja und man konnte noch weit mehr schreiben und philosophieren über dieses Phänomen. Doch jetzt hat es sich scheinbar selbst überholt. Während die Musiklabels schon länger mit einigen Problemen zu kämpfen haben, hat es nun auch MTV/VIVA erreicht. Anders jedenfalls kann ich mir die die geplanten Umwälzungen nicht erklären:
Viva praktisch ohne jegliche Redaktion, u.a. wird Fast Forward und die Kuttner Show abgesetzt. Hallo Klingelton-Fernsehen.
Und MTV setzt auch so einiges ab, setzt zukünftig mehr auf geistlose US-Trash Unterhaltung.

Was gegenwärtig mit Viva passiert, wird übrigens nur in Berlin „Integration” genannt. In Köln sagt man „Abwicklung”.
-> Stefan Niggemeier in der FAZ.

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